19. Budowa Gry Scratch – „Interaktywna Mapa Polski” – województwa – część 2

19. Budowa Gry Scratch – „Interaktywna Mapa Polski” – województwa – część 2

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

 

Mam nadzieję, że przeczytaliście poprzednią część opisu budowy gry 18. Gra Scratch – Interaktywna Mapa Polski – województwa – część 1

Pamiętacie gdzie testujemy i gramy Gra Scratch – Interaktywna Mapa Polski – województwa

 

W poprzedniej części zdążyliśmy jedynie opisać scenę jej tła i skrypty. Dzisiaj dodamy duszki i skrypty.

 

A więc zaczynam. Gotowi?

 

Duszek

Jak wygląda kostium?

 

Zastanówmy się jak mógłby wyglądać nasz duszek? Macie jakieś pomysły?

Hmm ....

Zebrałem poniżej wszystkie pomysły Moniki, Oli i jej brata.

 

  • duszkiem mógłby być kontur województwa i można by było w niego klikać - takie rozwiązanie wydawało się nam bardzo fajne

Przygotowanie takich kształtów może być czasochłonne, ale jest możliwe do wykonania. Może Wy zrobicie takie duszki?

 

  • duszkiem mógłby być punkt w danym województwie

Rozwiązanie podobne jak w poprzedniej grze dotyczącej "Polskich Miast wojewódzkich"

 

  • można użyć zamiast duszków użyć bloczka czujnika kiedy np. wskaźnik myszy dotyka koloru

Problemem przy tym rozwiązaniu jest to, że wskaźnik myszy cały czas dotyka jakiegoś kolory i trudno by było nie przesuwać wskaźnikiem do czasu odpowiedzi. Nie będzie łatwo określić nad którym kolorem był myszka, gdy zadano pytanie. Blokowanie myszki po najechaniu na kolor nie jest możliwe, bo należy zaznaczyć pole z odpowiedzią i najechać na nie myszką.

 

Ola skorzystała ze środkowej propozycji, a mianowicie duszków w formie punktów. Gra będzie więc podobnie zbudowana jak ta dotycząca "Miast wojewódzkich".

 

Tworzenie kostiumu duszka

 

Kostiumy, będą identyczne jak w opisie gry 16. Gra Scratch – „Interaktywna Mapa Polski” – Miasta wojewódzkie – część 1

Duszek ma 2 kostiumy:

  • czerwony punkt (okrąg wypełniony kolorem czerwonym) - nazwa: kostium1
  • zielony punkt (okrąg wypełniony kolorem zielonym) - nazwa: kostium2

Kostium punkt

 

Skrypt duszka

 

Omówienie skryptu dla duszka o nazwie Zachodnio-pomorskie

 

Kiedy zielona flaga kliknięta

 

Jest to grupa bloczków rozpoczynających grę - znajdują się tutaj ustawienia początkowe takie jak:

  • położenie początkowe
  • widoczność - pokazany/ukryty
  • kostium początkowy

Skrypt kiedy zielona flaga kliknięta



Kiedy tło zmieni się na tapeta2

 

Gdy tło zmieni się na podstawową planszę gry, wówczas nasz duszek - punkt zostanie pokazany

Skrypt kiedy tło zmieni się na tapeta2



Kiedy duszek kliknięty

To jest najważniejsza grupa bloczków.

 

Po kliknięciu w duszka pojawia się pytanie, jeśli odpowiedź będzie prawidłowa to kostium duszka zmieni się na zielony i dodany zostanie punkt za odgadniętą odpowiedź. Aby uniknąć wielokrotnej odpowiedzi na to samo pytanie i dodawanie punktów, wprowadzony jest warunek, by skrypt był wykonywany tylko gdy punkt jest czerwony, czyli gdy duszek ma kostium1.

Skrypt kiedy duszek kliknięty



Kiedy tło zmieni się na tapeta3

 

Jak zobaczycie dalej, warunek ten jest spełniony, gdy kończymy grę. Pamiętacie, że mamy 3 tła: początkowe, gry oraz tło końcowe. Ten skrypt ma za zadanie jedynie ukryć duszka.

Skrypt kiedy tło zmieni się na tapeta3


 

Kopiowanie duszka

 

Kolejne duszki robimy poprzez funkcję duplikuj z poziomu duszka. Zmiany na skopiowanym duszku robimy w 2 miejscach:

  • w położeniu tj. w zdarzeniu kiedy zielona flaga kliknięta
  • przy sprawdzeniu odpowiedzi w zdarzeniu kiedy duszek kliknięty

 

Dodatkowo proponujemy z Olą nazwać odpowiednio duszki. U nas nazwa duszka jest identyczna z przyrównywaną wartością odpowiedzi.

Wiecie dlaczego nazwy duszków są istotne? Przy sprawdzaniu czy wszystko działa poprawnie, jak wiesz gdzie coś nie działa - przy którym województwie to łatwiej znaleźć to miejsce, gdy nazwy są zgodne z nazwami województw.

 

Modyfikacja na duszkach

 

Poniżej znajdziecie nasze nazwy i odpowiadające im położenie. Pamiętacie, że Wasze położenie duszków może być inne - sami zweryfikujcie czy jest poprawne. Punkty możecie sami przesunąć w odpowiednie miejsce a położenie zostanie uzupełnione w lewym panelu - wystarczy je przeciągnąć. jeśli chcecie możecie wykorzystać nasz propozycje

 

Zachodnio-pomorskie

x: -151 y: 99


Pomorskie

x: -60 y: 122


Warmińsko-mazurskie

x: 36 y: 110

 

Lubuskie

x: -149 y: 23

 

Wielkopolskie

x: -94 y: -31

 

Kujawsko-pomorskie

x: -59 y: 70

 

Mazowieckie

x: 32 y: 36

 

Łódzkie

x: -20 y: -6

 

Dolnośląskie

x: -114 y: -35

 

Podlaskie

x: 104 y: 67

 

Lubelskie

x: 98 y: -26

 

Świętokrzyskie

x: 28 y: -54

 

Opolskie

x: -65 y: -62

 

Śląskie

x: -28 y: -72

 

Małopolskie

x: 7 y: -97

 

 Podkarpackie

x: 77 y: -92


Dodatkowe duszki

 

Istnieje w grze jeszcze jeden duszek. Jest to duszek przycisk ze zmienionym opisem na "Podlicz punkty".

Kiedy duszek kliknięty

 

Zdarzenie wykonywane jest, gdy naciśniemy przycisk. Po wywołaniu zdarzenia sprawdzane jest, czy ilość punktów jest równa 16. Czemu 16? Bo w Polsce mamy 16 województw.

Jeśli odgadniemy wszystkie województwa to mamy 16 punktów i wówczas tło jest zmieniane na końcowe o nazwie tapeta3.

Jeśli nie odgadniemy wszystkich i mamy mniej niż 16 punktów to dostajemy informacje ile zdobyliśmy punktów.

Skrypt przycisku kiedy duszek kliknięty

 

Tak wygląda cała gra zbudowana przez Olę. Cieszę się, że przy budowaniu gier można też nauczyć się innych rzeczy jak np. geografii i mapy. Może kiedyś zrobimy grę o Afryce? Co myślicie na ten temat?

 

Do zobaczenia w następnej grze.

 

 

Lew OLMO 😉

Wszystkie linki w jednym miejscu

Zostaw odpowiedź