20. Budowa Gry Scratch – „Zestrzel balony” – część 1

20. Budowa Gry Scratch – „Zestrzel balony” – część 1

with Jeden komentarz

Cześć tutaj znowu ja OLMO 😉

 

Cieszę się, że znowu się spotykamy. Polubiłem tworzenie gier, czy Wy już też?

 

Lubię patrzeć na dziewczyny, gdy bawią się w budowanie i zmienianie gier. Szkoda, że Wy tego nie widzicie, jak Monika z Olą się dobrze bawią.

 

Troszkę Wam zdradzę.

 

Kiedy Monika zaczyna pisać nową grę, zawsze Ola musi się wtrącić, do licytowania, co można jeszcze zrobić lub co zrobić lepiej. Ola jest też pierwszym testerem gry, a najśmieszniejsze to jest to, że jak coś nie działa tak jak zakładano to Ola (mimo, że nie pisała gry) zabiera się za jej naprawianie, by zagrać ponownie.

Monika mówiła kiedyś, że żaden programista nie lubi poprawiać błędów innego. Ola sama chce poprawiać i widać, że ma w tym dużo radości. Ja oczywiście bawię się tym razem z nią.

 

Fajnie jest tworzyć wspólnie drużynę i razem się bawić 😉

Może Wy też spróbujecie ze swoją rodziną stworzyć własną drużynę projektującą i budującą gry.

 

Hej, ale wystarczy już chyba tego długiego wstępu. Przejdźmy do gry, a może sami już wymyśliliście jak ją zbudować?

 

Pamiętacie oczywiście o jaką grę chodzi - mam nadzieję, że graliście. Jak jeszcze nie to zróbcie to jak najszybciej Gra Scratch – Zestrzel balony

Projekt znajdziecie na stronie Scratch-a - https://scratch.mit.edu/projects/392502837

 

W skrócie omówimy po kolei:

        •  scena
        • duszki
        • skrypty

 

Scena -  nasza plansza do gry

 

Tutaj sprawa jest dość prosta, dzisiaj scenę wybieramy z galerii nazwa jej to "Blue Sky".

 

Mam nadzieję, że pamiętacie jak wybrać scenę z galerii, jeśli nie to macie zadanie domowe do odrobienia. Tym razem Wam nie pomogę 😉

Jakbyście sobie nie poradzili to zajrzyjcie do wpisu 4. Jak tworzyć gry w Scratch 3.0?

 

Scena z galerii

 

No i scena gotowa. Proste, prawda?

Jak poszło tak szybko - myślę że Wam również poszło bez problemu – to biegniemy dalej.

Duszki – bohaterowie naszej gry

 

Duszek – Balon

 

Tutaj wybieramy duszka również z galerii duszka o nazwie Baloon1.

 

Duszek balon z galerii

 

Zamieniamy nazwę duszka na polską – po prostu Balon.

 

Macie już duszka? To zabieramy się za kostium – potrzebujemy jeden my wybraliśmy niebieski, a wy jaki kolor balonów wybierzecie?

Jak już wybierzecie swój kolor balonów to pozostałe kostiumy możecie usunąć, my zostawiliśmy, bo kostiumu nie zmieniamy w trakcie gry.Bloczek dotyka koloru

Żeby łatwiej wykryć duszka poprzez bloczek dotyka koloru

– zdradzę Wam tajemnicę dlaczego z niego skorzystaliśmy (można tutaj użyć dotyka duszka). Ta gra ma być również na Lego BOOST i chcieliśmy wykorzystać czujnik koloru.Bloczek dotyka duszka

 

Jak widzicie, często można coś zrobić na różne sposoby. My zmieniliśmy kostium balonu na jednakowy niebieski kolor za pomocą opcji wypełnij.

Tak wygląda nasz kostium:

 

Kostium duszka balona

 

To wszystko o duszku balonie, skrypty pokażę w części wpisu o skryptach.

 

 

Duszek – Celownik

 

Ten duszek sami rysujemy. Kostium to po prostu czerwone kółko z krzyżykiem w kształcie plusika.

 

Kostium duszka celownik

 

Poradziliście sobie? Wierzę, że tak 😉

 

 

Duszek – Tucan

 

Ostatni nasz duszek w tej grze. Jego wybieramy po prostu z galerii i nic w jego kostiumach nie zmieniamy.

 

Duszek Tucan

 

Wy oczywiście możecie wybrać innego duszka np. papugę, koguta, piłkę, bombę, motylka lub jakiegokolwiek innego jaki Wam się będzie podobał.

 

Pamiętajcie o ustawieniach odpowiednich nazw dla duszków. Łatwiej jest w skryptach odwołać się do duszka, którego nazwa jest oczywista, niż do jakiejś nazwy „Duszek1”, „Duszek2” czy „Duszek3”. Lepiej wybierać duszki o nazwach Balon, Celownik, Tucan itp.

 

Nasze duszki mają określoną wielkość, gdy któryś duszek jest za duży lub za mały to możemy zmienić jego rozmiar.

Ustawienie rozmiaru duszka celownik

Ustawienie rozmiaru duszka Tucan

 

No i to na tyle o duszkach i ich kostiumach, pozostały do omówienia skrypty. Skrypty jak zwykle opiszę w następnym wpisie, by Was nie zanudzić za długim artykułem.

Czas jest też potrzebny by samemu spróbować coś zrobić.

 

Podsumowując napiszę, do czego będziemy używać każdego z duszków.

        • Balon – to niezbędny bohater, którego próbujemy zestrzelić
        • Celownik – to po prostu nasz wskaźnik myszy w formie celownika
        • Tucan – to nasz ptaszek przeszkadzacz, by nie strzelać we wszystko co zobaczymy

 

Z tymi bohaterami związane są nasze zmienne, czyli punkty i życia. Punkty zdobywamy za zestrzelenie balona, a życia tracimy za strzelenie w bezbronnego ptaszka.

 

Do zobaczenia następnym razem 🙂

Lew OLMO 😉

Jedna odpowiedź

  1. FAR CRY 3
    | Odpowiedz

    to jest wajne

Zostaw odpowiedź