28. Budowa Gry Scratch „Mnożenie”

28. Budowa Gry Scratch „Mnożenie”

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

Dzisiaj pokażę Wam, krótką i szybką grę. Gra będzie sprawdzała znajomość tabliczki mnożenia.

Budowanie gry na żywo możecie zobaczyć na filmie

 

 

Od czego zaczynamy?

Po pierwsze wybieramy plansze - czyli tło.

Po drugie wybieramy bohaterów naszej gry - czyli duszki.

Po trzecie ożywiamy grę - czyli piszemy skrypty.

Podsumowując grę budujemy w 3 prostych krokach.

 

Plansza

Tworząc dzisiejszą grę, możemy wybrać dowolne tło. My wybraliśmy sawanne.

 

Bohater

W naszej grze potrzebujemy jakiegoś duszka. Wybraliśmy duszka pasującego do naszego tła. Dodaliśmy więc duszka przedstawiającego żyrafę.

 

Ożywiamy grę

Najważniejszą częścią gry będą nasze skrypty. To właśnie ten element odpowiada za ożywienie gry.

Skrypt dodajemy do naszego duszka czyli żyrafy.

Aby zrozumieć o co chodzi w skryptach i po co nam są potrzebne muszę Wam troszkę wyjaśnić po co jest każdy bloczek.

Wykorzystamy tutaj 3 zmienne - czyli takie pudełeczka w naszym przypadku na liczby.

W pudełko punkty - będziemy przechowywać informacje ile było prawidłowych odpowiedzi.

W pudełko a - wstawimy pierwszą liczbę, a w pudełko b - drugą liczbę.

Gra będzie polegała na pomnożeniu liczby z pudełka a przez liczbę z pudełka b. Możemy to zapisać symbolicznie a * b

 

Czy wiecie jak wstawić liczbę do pudełka?

W przypadku pudełka punkty jest to proste wykorzystujemy do tego bloczek Ustaw punkty na 0.

W pudełko a oraz b chcemy wstawić liczbę, ale nie chcemy jej znać. Wydaje się to mocno skomplikowane?

Z pomocą przychodzi nam bloczek losuj liczbę od 1 do 10 i taką wartość wstawiamy do naszych pudełek a i b.

Otrzymamy więc takie skrypty:

 

Jak wyświetlić pytanie?

Gra polega na wyświetleniu liczb jakie powinniśmy pomnożyć przez siebie. Liczby do wyświetlenia trzymamy odpowiednio w pudełku a i b.

Nasze pytanie mogłoby wyglądać następująco: Ile jest 7 * 8 , gdzie 7 i 8 to są przykładowe liczby z pudełek a i b. Do wyświetlenia pytania służy bloczek zapytaj.

Skrypt będzie wyglądał:

Po jego wywołaniu na dole planszy pojawi się miejsce do wpisania odpowiedzi.

 

Jak sprawdzić czy odpowiedź jest prawidłowa?

Aby było to możliwe, musimy w naszej grze jakiego wyniku oczekujemy. Sprawdzenie oczekiwanego wyniku otrzymamy poprzez wymnożenie liczb z pudełek, możemy to zapisać a * b należy porównać czy ten wynik jest taki sam jak nasza odpowiedź.

Otrzymamy następujący skrypt:

 

Jak opisać dobrą i złą odpowiedź?

Zastanówmy się co ma się stać, gdy nasza odpowiedź jest prawidłowa.

Wyświetlmy jakiś komunikat w stylu jesteś super oraz dodajmy punkt. Do wyświetlenia komunikatu korzystamy z bloczka powiedz.

Tak otrzymamy taki skrypt:Gdy odpowiedź jest błędna to nie będziemy dodawać punktów i zmienimy wyświetlany tekst.

Aby połączyć skrypt dla prawidłowej odpowiedzi i dla błędnej, należy skorzystać z bloczka jeżeli prawidłowa odpowiedź w przeciwnym razie to co ma się stać po błędzie.

 

Na zakończenie, trzeba się zastanowić jak połączyć wszystkie skrypty razem. Chcemy by gra trwała jakiś czas i nie kończyła się po podaniu pierwszego przykładu. Skorzystamy z bloczka zawsze będzie wykonywany do czasu zatrzymaniu przez nasz gry.

 

Dotarliśmy w ten sposób do końca gry.

Skrypt dla całej gry wygląda tak:

Trudne było?

Pamiętaj jak coś nie jest jasne to możesz obejrzeć film lub zapytać nauczyciela lub dorosłego.

 

Projekt gry dostępny na stronie Scratch-a https://scratch.mit.edu/projects/Mnożenie

Lew OLMO 😉

Wszystkie linki w jednym miejscu

Zostaw odpowiedź