30. Budowa Gry Scratch ,,Latający kurczak ” cz. 1

30. Budowa Gry Scratch ,,Latający kurczak ” cz. 1

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

Dzisiaj pokaże wam jak zbudować kolejną fantastyczną grę w naszym scratchu, a będzie to nasza własna wersja popularnej gry ,,Flappy Bird"! 

Z pozoru jest to prosta gra ale wymaga wiele czasu aby ją stworzyć, więc podzielę wpis na 2 części, ale razem damy radę! 

Duszek Ptaszek - Kostium

Zaczynamy od narysowania naszego duszka, którym będzie kurczaczek. Nasz wygląda tak: 

Duszek Ptaszek - Skrypty

Gdy nasza postać jest już gotowa, możemy dodać do niej kilka początkowych skryptów. Dodajemy kolejno:

  • kiedy kliknięto,
  • zawsze,
  • jeżeli -to
  • kliknięto myszką


Następnie tworzymy naszą zmienną którą będzie ZmianaY i podpinamy ją tylko do jednego duszka. ZmianaY będzie odpowiadać za szybkość poruszania się naszego kurczaczka względem wielkości wysokości czyli Y. Modyfikujemy skrypty które będą odpowiadać za ruch duszka - ustaw:

  • PrędkośćY na  0,
  • idź do x:-174     y:0,
  • zmień y o i wstawiamy tam naszą utworzoną zmienną


 

Aby nasz kurczak mógł poruszać się w górę musimy dodać kolejną zmienną czyli

  • zmień ZmianaY na - wstawiamy tutaj wartość 9, będzie to szybkość z którą będzie się poruszać.

Aby nasz duszek mógł spaść na dół potrzebujemy jeszcze jednej zmiennej którą będzie ,

  • zmień ZmianaY o -0,5

 

Duszek przeszkody - rury

Teraz nasz duszek musi mieć jakieś przeszkody do pokonania - rysujemy nasze rury!

  to nasza górna rura, teraz potrzebujemy dolnej

Aby nasze rury były jednakowe rysujemy pierwszą, duplikujemy ją prawym przyciskiem myszy, dodajemy kolejny kostium wklejając rurę i obracamy ją o 180 stopni.

 

Duszek przeszkody - skrypty

Pierwszym skryptem który dodamy do rur jest:

  • kiedy kliknięto,
  • ukryj
  • zawsze - łączymy je w ten sposób dodając do bloczku zawsze
  • utwórz klona z siebie

 

 

W następnej kolejności tworzymy kolejną zmienną którą nazywamy GórnaLubDolnaRura i zaznaczamy aby zmienna była utworzona tylko dla tego duszka.

 

Do poprzedniego skryptu dołączamy dwie zmienne którymi są:

  • ustaw -zmienna- na
  • zmieniamy wartość na Górna i Dolna

Następnymi bloczkami którymi będziemy się zajmować będą obejmować klony naszych rur. Umieszczamy bloczki w pokazany obok sposób:

 

 

Duszek przeszkody - modyfikacja kostiumów i skryptów

Aby wszystko poprawnie działało musimy jeszcze zmienić nazwy kostiumów naszych rur na górną i dolną 

Teraz tworzymy następną zmienną którą będzie - LosowaPozycjaY i znów ustawiamy ją tylko dla jednego duszka.

Tworzymy kolejną część skryptu tym samym zmieniając wartość na losowaną z zakresu 153 i -284, czyli liczba będzie większa lub równa -284 oraz mniejsza lub równa 153.

i wstawiamy ją tutaj 

Następne zadanie może wam przysporzyć trochę problemów, ale damy radę!

 

Naszym zadaniem będzie skopiowanie kostiumu dolnej rury i wklejenia go do górnej.

Musimy upewnić się że obie rury są równe względem siebie.

 

Następnie prawym przyciskiem myszy klikamy na duszka górnej rury i duplikujemy go tym przyciskiem.

Gdy mamy nasze dwa klony, w górnym kostiumie usuwamy dolną rurę, natomiast w 2 kostiumie górnej rury usuwamy górną. Jest to ważny krok, który umożliwi nam duplikowanie rur które będą równie ułożone oraz zmieniamy ich nazwy.

 

W miejsce y wklejamy zmienną LosowaPozycjaY w poniższy sposób 

Następnie dodajemy bloczek zwiększający rozmiar naszego kurczaczka i ustawiamy jego wartość np. 80% tak aby nasz duszek zmieścił się pomiędzy przeszkodami, wstawiamy go pod bloczkiem ,,idź do x …” 

 

Podsumowanie

Jest to koniec pierwszej części tego posta. Mam ogromną nadzieję że do tego czasu wszystko zadziałało ci bez większego problemu 🙂

Projekt już skończonej gry dostępny na stronie Scratch-a: https://scratch.mit.edu/projects/651057982/

 

Lew OLMO 😉

Wszystkie linki w jednym miejscu

Zostaw odpowiedź