Cześć to znowu ja OLMO 😉
Dzisiaj pokaże wam jak zbudować kolejną fantastyczną grę w naszym scratchu, a będzie to nasza własna wersja popularnej gry ,,Flappy Bird"!
Z pozoru jest to prosta gra ale wymaga wiele czasu aby ją stworzyć, więc podzielę wpis na 2 części, ale razem damy radę!
Duszek Ptaszek - Kostium
Zaczynamy od narysowania naszego duszka, którym będzie kurczaczek. Nasz wygląda tak:
Duszek Ptaszek - Skrypty
Gdy nasza postać jest już gotowa, możemy dodać do niej kilka początkowych skryptów. Dodajemy kolejno:
- kiedy kliknięto,
- zawsze,
- jeżeli -to
- kliknięto myszką
Następnie tworzymy naszą zmienną którą będzie ZmianaY i podpinamy ją tylko do jednego duszka. ZmianaY będzie odpowiadać za szybkość poruszania się naszego kurczaczka względem wielkości wysokości czyli Y. Modyfikujemy skrypty które będą odpowiadać za ruch duszka - ustaw:
- PrędkośćY na 0,
- idź do x:-174 y:0,
- zmień y o i wstawiamy tam naszą utworzoną zmienną
Aby nasz kurczak mógł poruszać się w górę musimy dodać kolejną zmienną czyli
- zmień ZmianaY na - wstawiamy tutaj wartość 9, będzie to szybkość z którą będzie się poruszać.
Aby nasz duszek mógł spaść na dół potrzebujemy jeszcze jednej zmiennej którą będzie ,
- zmień ZmianaY o -0,5
Duszek przeszkody - rury
Teraz nasz duszek musi mieć jakieś przeszkody do pokonania - rysujemy nasze rury!
to nasza górna rura, teraz potrzebujemy dolnej
Aby nasze rury były jednakowe rysujemy pierwszą, duplikujemy ją prawym przyciskiem myszy, dodajemy kolejny kostium wklejając rurę i obracamy ją o 180 stopni.
Duszek przeszkody - skrypty
Pierwszym skryptem który dodamy do rur jest:
- kiedy kliknięto,
- ukryj
- zawsze - łączymy je w ten sposób dodając do bloczku zawsze
- utwórz klona z siebie
W następnej kolejności tworzymy kolejną zmienną którą nazywamy GórnaLubDolnaRura i zaznaczamy aby zmienna była utworzona tylko dla tego duszka.
Do poprzedniego skryptu dołączamy dwie zmienne którymi są:
- ustaw -zmienna- na
- zmieniamy wartość na Górna i Dolna
Następnymi bloczkami którymi będziemy się zajmować będą obejmować klony naszych rur. Umieszczamy bloczki w pokazany obok sposób:
Duszek przeszkody - modyfikacja kostiumów i skryptów
Aby wszystko poprawnie działało musimy jeszcze zmienić nazwy kostiumów naszych rur na górną i dolną
Teraz tworzymy następną zmienną którą będzie - LosowaPozycjaY i znów ustawiamy ją tylko dla jednego duszka.
Tworzymy kolejną część skryptu tym samym zmieniając wartość na losowaną z zakresu 153 i -284, czyli liczba będzie większa lub równa -284 oraz mniejsza lub równa 153.
i wstawiamy ją tutaj
Następne zadanie może wam przysporzyć trochę problemów, ale damy radę!
Naszym zadaniem będzie skopiowanie kostiumu dolnej rury i wklejenia go do górnej.
Musimy upewnić się że obie rury są równe względem siebie.
Następnie prawym przyciskiem myszy klikamy na duszka górnej rury i duplikujemy go tym przyciskiem.
Gdy mamy nasze dwa klony, w górnym kostiumie usuwamy dolną rurę, natomiast w 2 kostiumie górnej rury usuwamy górną. Jest to ważny krok, który umożliwi nam duplikowanie rur które będą równie ułożone oraz zmieniamy ich nazwy.
W miejsce y wklejamy zmienną LosowaPozycjaY w poniższy sposób
Następnie dodajemy bloczek zwiększający rozmiar naszego kurczaczka i ustawiamy jego wartość np. 80% tak aby nasz duszek zmieścił się pomiędzy przeszkodami, wstawiamy go pod bloczkiem ,,idź do x …”
Podsumowanie
Jest to koniec pierwszej części tego posta. Mam ogromną nadzieję że do tego czasu wszystko zadziałało ci bez większego problemu 🙂
Projekt już skończonej gry dostępny na stronie Scratch-a: https://scratch.mit.edu/projects/651057982/
Zostaw odpowiedź