5. Budowa Gry Scratch – Latający słoń

5. Budowa Gry Scratch – Latający słoń

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

Cieszę się, że możemy znowu się bawić. Dziewczyny czyli Ola z Moniką nie wierzą, że zrozumieliście coś z poprzedniej gry Pogoń Robaka. Troszkę się na nich obraziłem, bo starałem się Wam to jak najdokładniej wytłumaczyć. Monika postanowiła, że nagra film i pokaże wszystko co i jak.

 

Monika to jest straszna gaduła (nie tylko Ola) więc jak zaczęła budować grę to stwierdziła, że ją troszkę rozbuduje i wyszło z tego coś całkiem ciekawego. Zresztą zobaczcie sami.

Nagranie z budowania gry

Oto całe nagranie filmu. Dajcie znać w komentarzu czy się Wam podoba 🙂

 

Omówienie nagrania i skrypty

Dla ułatwienia wykonania gry z filmiku wkleję skrypty z krótkim komentarzem.

Skrypt słonia

No to po kolei skrypt ze słonia znamy już troszkę z poprzedniej gry "Pogoń robaka" jest więc prawie taki jak u robaka.

Słoń skrypt 1
Skrypt jabłuszka

Dzisiaj mamy dodatkowego bohatera naszej gry jabłuszko zamiast wskaźnika myszy jego skrypt wygląda tak:

Jabłuszko skrypt 1

Tutaj mamy kilka nowości, znalazłeś je?

  • użycie bloczka powtarzaj aż – bloczek podobny do zawsze, ale wiemy kiedy się kończy 😉
  • czujnik dotyka słoń – to dokładnie oznacza gdy duszek (jabłuszko) jest dotykany przez innego duszka (słonia)
  • wywołanie zdarzenia, inaczej nadanie komunikatu KONIEC GRY

Możliwe, że zauważyłeś również inne ciekawe różnice których wcześniej nie było.

 

Obsługa zdarzenia koniec gry

 

Obsługa zdarzenia koniec gry okazała się dość czasochłonna. Czy uważacie podobnie?

Podzieliliśmy na kilka kroków:

  • Przygotowanie nowej planszy
  • Zatrzymanie gry – dokładniej to oba duszki
  • Podanie informacje o zakończeniu gry

 

Przygotowanie nowej planszy

 

Krótka instrukcja (kroki do wykonania):

1. Dodać nowe tło – za pomocą opcji duplikuj.

Z jednego tła o nazwie "Niebo" mamy teraz 2. Nowe tło nazwane został "Niebo-Koniec" i poprzez ikonkę "T" dodany został czerwony tekst KONIEC GRY. Zmiany w tłach i kostiumach robimy bardzo podobnie jak w Paint lub innym programie graficznym.

Ekran z tłem niebo

Ekran z tłem niebo koniec


 

 

2. Ustawienie tła początkowego oraz tła końcowego – poprzez dodanie skryptów do tła – to też nowy element naszej budowli 😉

Tło skrypt 1

Tło skrypt 2

Zatrzymanie duszków

Wszystkie elementy gry czyli zarówno plansza jak i nasze postacie muszą wiedzieć o zakończeniu gry.

  • plansza musi się zmienić na planszę końcową – to już mamy wyżej
  • gdy jeden z duszków dotknie drugiego (w naszym przypadku gdy jabłuszko dotknie słonia) gra powinna się zakończyć
  • wszystkie elementy gry powinny się zatrzymać
  • należy wyświetlić odpowiednie informacje np. kto wygrał lub ile punktów

Masz może jeszcze jakieś inne propozycje co powinno się stać zanim nastąpi koniec gry?

 

 

Skrypty końcowe dla duszków

Słoń skrypt 2Jabłuszko skrypt 2

 

Jakie nowe elementy zauważyłeś??

Nowe rzeczy dla mnie to były:

  • klocek zmień kostium na
  • klocek ustawienia położenia – to ten z napisem idź do x: 100 y: -50
  • klocek powiedz
  • klocek zatrzymaj
  • klocek połącz
  • klocek zaokrąglij

 

ufff, dużo tych nowości. Nie sądzicie?

 

Ja chyba bez filmiku bym nie dał rady zbudować takiej gry, a ty? Chociaż Ola to wszystko chyba wiedziała, może to tylko dla mnie wydaje się trudne. Troszkę trudne to może i jest, ale warto się pouczyć, a potem pograć 😉 Ja już się cieszę, że będę miał coraz więcej swoich gier.

 

Ach zapomniałem jeszcze o zmianach na kostiumach słonia pamiętasz?

Słoń ma 2 kostiumy i zmienić trzeba i im nazwy, żeby ktoś nie zapomniał o tym, bo skrypt będzie wyglądał inaczej. Kostiumy słonia wrzucam niżej:

Słoń kostium a

Słoń kostium b

 

Zauważyliście, że dziewczyny dodały stoper i można teraz nawet zrobić zawody, które jabłuszko dłużej uciekało przed słoniem 😉 Fajnie już się cieszę, na tę rywalizacje 🙂

W skryptach są klocki dotyczące stopera, czy działa on w Waszej grze? Jeżeli nie to się nie przejmuj. Zajrzyj do projektu OLMO na stronie Scratch-a

 

Nowe zdobyte umiejętności

Nowe umiejętności, których się nauczyłem i okazały się dla mnie proste to:

  • zmiana kostiumu
  • zmiana tła
  • tworzenie dymków z komiksu – bloczek powiedz

A dla Ciebie jakie nowe rzeczy okazały się łatwe?

 

Co Waszym zdaniem było dzisiaj najtrudniejsze?

Moim zdaniem element z nadaniem komunikatu, troszkę jeszcze nie jest zrozumiały. Dziewczyny mówią, żebym się nie martwił i z czasem sam będę wiedzieć kiedy jaki klocek wstawić. Ja jestem dzielnym lwem i się nie będę martwił, przecież to dopiero 2 gra.

Do zobaczenia w następnej grze (pamiętam, że ma być wyścigowa :)) Poniżej możesz pograć w dzisiejszą.

 

Gra Latający słoń

Lew OLMO

Zostaw odpowiedź