29. Budowa Gry Scratch „Zbijak”

29. Budowa Gry Scratch „Zbijak”

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

Zbijak

 

Jak miło, że znów możemy się spotkać. Chciałbym wam dzisiaj pokazać tworzenie gry w zbijaka. Wasze rodzeństwo może kojarzyć tę grę pod nazwą ,,Peggle”, ale my stworzymy sobie swoją wersję ☺

Jak zwykle możecie obejrzeć tworzenie gry na poniższym filmie, lecz znajdziecie go również na moim YouTubie.

 

 

Od czego zaczynamy?

Pierwszym krokiem będzie wybranie naszej planszy, czyli tła 

Po drugie szukamy deseczki pod nazwą ,,Paddle”, aby nasza piłeczka mogła się od czegoś odbijać

Po trzecie piszemy nasze skrypty, abyśmy mogli grać – bo przecież komu jest potrzebna gra która nie działa poprawnie?

Plansza

Ja dzisiaj wybrałem dróżkę prowadzącą do zamku, bo kto nie chciał by być piękna księżniczką czy też odważnym rycerzem?

 

Bohater 

 

Dzisiaj naszym bohaterem będzie piłeczka, jeśli chcecie możecie zmienić jej kolor. Moim ulubionym kolorem jest żółty ☺.

 

Poza piłeczką będziemy również potrzebować deseczki, która umożliwi nam odbijanie naszej kuleczki.
Znajdziemy ją pod nazwą ,, Paddle” 

Ale po co nam piłeczka i deseczka, skoro nie ma co zbijać w naszej grze?
Naszym ostatnim bohaterem na dzisiaj będzie przycisk – pod nazwą ,,Button”

Ożywiamy naszą grę 

Tak jak już wiecie, za każdą grę odpowiadają również skrypty, nie tylko same obrazki.

Pierwszym krokiem będzie dodanie skryptu do naszej beleczki – skrypt ten umożliwi nam poruszanie jej w prawo i w lewo.

Do tego będziemy potrzebować razem 4 bloczków – ,,kiedy kliknięto”, ,,zawsze” oraz  2 bloczki ,,jeżeli – to”.

W pierwszy bloczek wkładamy drugi i tak samo robimy z drugim i trzecim.

W bloczkach ,,jeżeli – to” wkładamy ,,klawisz” i ustawiamy strzałkę w lewo. Tak samo robimy z drugim lecz opcję zmieniamy na – strzałka w prawo.

Aby nasza deska mogła poruszać się o określoną wartość, w bloczek ,,jeżeli – to” musimy wstawić – ,,zmień x o’’ i wpisujemy kolejno, -10 oraz 10 – w drugim, to umożliwi poruszanie się po jednej linii.

Jeśli sprawdzimy co udało nam się zrobić, to możemy zauważyć że deseczka może się nam schować poza okienko gry – ale przecież nie o to nam chodzi, prawda?

Tak więc musimy wstawić do każdego, również bloczek ,,jeżeli na brzegu, odbij się”, co pozwoli nam odbijać deseczkę po ,,uderzeniu” w krawędź okienka.

Całość powinna wyglądać tak:

Co dalej ?

Mamy już poruszającą się deskę, ale co z nasza piłeczką?! Nie martw się nie zapomniałem o niej  ☺

Jeśli naszą piłeczkę mamy gotową, możesz zauważyć, że jest troszeczkę za duża. Do zmniejszania naszej piłeczki, w polu rozmiar wpisujemy liczbę 50.

Aby nasza piłeczka zaczęła się poruszać potrzebujemy kolejnych 3 skryptów – ,,kiedy kliknięto’’ , ,,zawsze” oraz ,,przesuń o 10 kroków”, które wkładamy jedno w drugie – tak samo jak poniżej:

Te bloczki poruszą naszą piłeczkę tylko w jedną stronę, ale przecież nie o to nam chodzi.
Następnym krokiem będzie dodanie 4 czujników – ,,ustaw kierunek na” , ,,jeżeli na brzegu, odbij się” – tak jak to już robiliśmy z naszą belką, ,,obróć o – stopni” oraz  ,,ustaw kierunek na”

W czujniku – Obróć – wpisujemy wartość 45, co umożliwi nam zmianę kierunku odbicia kulki.

Całość powinna wyglądać tak : 

Aby nasza piłeczka odbijała się od deseczki dodajemy – ,,Jeżeli” w którym umieszczamy kolejno : ,,dotyka” – tam wybieramy wartość ,,Paddle” oraz ,, obróć o” i wpisujemy liczbę 90. Te bloczki umożliwią nam odbijanie się piłeczki od deski i zmianę jej kierunku odbicia.

Niestety ale jak możemy już zauważyć, nasza piłeczka odbijać się w jedną stronę, by to zmienić potrzebujemy kolejnych klocków 

, oraz

 

W bloczku z ruchem ,,kierunek” wpisujemy następująco wartości : 45 oraz -135, natomiast w bloczkach obróć wpisujemy w obu liczbę 90 oraz -90.

Całość naszego skryptu powinna wyglądać tak:

Niestety ale nasze polecenia do gry, wyglądają na tą chwilę bardzo skomplikowanie, więc możemy je w magiczny sposób oddzielić od siebie dodając dwa kolejne bloczki: nadaj komunikat oraz kiedy otrzymam wiadomość. W oba bloczki wpisujemy komendę: ,,Odbij”. Następnie rozdzielamy i dopinamy bloczki w następujący sposób:

I wygląda to o wiele lepiej, prawda? 🙂

Tylko zabrakło nam jeszcze kilku bloczków

  • pokaż, ukryj, jeżeli, <  i pozycja y.

Ale zapytasz gdzie je przyłączyć? Już Ci pokażę 😉 

Piłeczka odbija się od deseczki, ale nasz zbijak nie ma sensu jeśli nie ma co zbijać, prawda?
Już prawie zapomniałem o naszych przyciskach!

Wybieramy z naszych duszków przycisk- ,, Button3” i zmieniamy jego kolor na wybrany przez siebie-ja wybrałem niebieski 🙂

Ale jest on trochę za duży, więc zmniejszamy jego rozmiar do 50.

Następnym krokiem – tak jak się już pewnie domyślasz – będzie dodanie naszych poleceń!

Aby nasze przyciski zostały zbijane przez piłeczkę, musimy dodać takie bloczki: ,,kiedy kliknięto”, ,,pokaż” do nich doczepiamy ,,zawsze” i ,,jeżeli”. Później doklejamy jeszcze ,,dotyka” i zmieniamy wartość bloczku na ,,Ball”- piłeczka, oraz ,,ukryj”

Czy tylko ja uważam, że naszemu przyciskowi jest smutno czekać samemu? Nie? To świetnie, że się rozumiemy! 🙂

Więc ostatnim krokiem będzie duplikacja naszych przycisków. Do zrobienia tego używamy prawego przycisku myszy, klikając na ,,Button3” i naciskając opcję ,,duplikuj”. Jedyną rzeczą która nam została to ułożenie przycisków w wybrany przez nas sposób 😉

 

W ten sposób ukończyliśmy kolejną grę 😉 

To wcale nie takie trudne!

Pamiętaj jak coś nie jest jasne to możesz obejrzeć film lub zapytać nauczyciela lub dorosłego.

Projekt gry dostępny na stronie Scratch-a: https://scratch.mit.edu/projects/618683528/

 

Lew OLMO 😉

Wszystkie linki w jednym miejscu

 

Zostaw odpowiedź