12. Budowa Gry Scratch „Rajd w tunelu” – część 2

12. Budowa Gry Scratch „Rajd w tunelu” – część 2

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

Jeśli nie wiesz kim jest OLMO - 1. OLMO kto to taki?

Jeśli nie wiem co to jest SCRATCH - 2. Co to jest SCRATCH?

Jeśli nie widziałeś części 1 gry - 11. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 1

 

W poprzednim wpisie zobaczyliście grę, a nawet ją przetestowaliście. Zbudowaliśmy również plansze i podstawowe bloki do sterowania duszkiem.

Jak pamiętacie cały projekt gry znajdziesz pod tym linkiem: https://scratch.mit.edu/projects/376037528

 

Kiedy otrzymam "Naprzód"

Poznaliśmy też ostatnio kilka ważnych pojęć nasłuchiwacz (słuchacz lub podsłuchiwacz) to taki tajny agent (łącznik między szefem a obserwowanym obiektem). Pamiętacie nasz agent samodzielnie nie podejmuje decyzji. W naszym przypadku rolę agenta jest obserwowanie czy kliknęliśmy strzałkę i przekazanie tej informacji do szefa, czyli "Nadaj komunikat naprzód” . Dziś działamy dalej, a więc jako szef wydajemy odpowiednie rozkazy po otrzymaniu komunikatu więc wykonujemy sekwencję poleceń z bloczków "Kiedy otrzymam naprzód”

Robaczek skrypt zdarzenia klawisz naciśnięty

Robaczek skrypt naprzód

Za wykonanie bloczku z poprzedniego wpisu odpowiada agent (czyli nasłuchiwacz). Szef wydaje rozkazy z bloczka, czyli rozkaże by robaczek przesunął się o 5 kroków.

Szef może się komunikować ze wszystkimi duszkami i tłem.

 

Jak wyglądają kolejne bloczki z kolejnymi rozkazami?

 

Kiedy otrzymam "Skręć w prawo"

Zadaniem tego bloczka jest jedynie aby duszek obrócił się o 5 stopni (to jest taki bardzo mały kąt obrotu) w stronę zgodną z ruchem wskazówek zegara.

Robaczek skrypt skręt w prawo

 

Robaczek skrypt skręt w lewo

Kiedy otrzymam "Skręć w lewo"

Duszek ma obrócić się o 5 stopni w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara

 

Kiedy otrzymam "Odbij się"

Duszek przesunie się o 5 kroków w tył oraz odczeka 1 sekundę. To taka kara za uderzenie w czerwoną ścianę.

Robaczek skrypt odbij się

 

Robaczek skrypt zbierz monete

Kiedy otrzymam "Zbierz monete"

W tym bloczku zwiększamy zmienną punkty o 1.

Jak widzicie punkty naliczane są po wywołaniu zdarzenia dotknięcia żółtej monety, za każdą dostajemy punkt. W bloczku z ustawieniami początkowymi ustawiliśmy, że zaczynamy z ilością punktów 0. Pamiętacie, że aktualną ilość punktów możemy pokazywać cały czas na planszy.

 

Kiedy otrzymam "Koniec"

- ukrywamy duszka robaczka

- zmieniamy tło na "Plansza koniec”

Gdy dojdziemy do mety wówczas zmienia się nasza plansza na końcową.

Robaczek skrypt koniec

 

Mam nadzieję, że wszystkie bloczki już rozumiecie. Są krótkie i wydają się być bardzo łatwe. Jeśli nie rozumiecie to sami przetestujcie lub zajrzyjcie do poprzednich wpisów.

 

Jak wyglądają nasze monety, tego jeszcze nie wiecie. Chyba, że ktoś z Was sam już wykonał tą grę. Może ktoś z Was zajrzał do projektu i już wszystko rozumie. Dla tych co czekali na wpis, będziemy razem się bawić, w kolejnym razem. Przez czas oczekiwania na nasze nowe gry, możecie sami coś powymyślacie i dodacie elementy, które uatrakcyjnią grę.

Lew OLMO

Zostaw odpowiedź