11. Budowa Gry Scratch „Rajd w tunelu” –  część 1

11. Budowa Gry Scratch „Rajd w tunelu” – część 1

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

Jak nie wiesz kim jest OLMO zajrzyj do wpisu 1. OLMO kto to taki?

Jeśli nie wiesz czym jest SCRATCH zapraszam do wpisu 2. Co to jest SCRATCH?

 

Dzisiaj zbudujemy grę, która będzie miała troszkę inną mechanikę poruszania się. Troszkę mi zajęło za nim nauczyłem się poruszać naszym bohaterem. Wiem, że Wam również się uda. Zacznijmy więc od zabawy. Zgadzacie się?

Zasady gry:

Zadaniem jest przejście robaczkiem z punktu startu do mety zbierając monety. Punkty zaliczane są za każdą zebraną monetę. Nie dotykamy czerwonych przegród.

Sterowanie:

strzałka w prawo – obrót zgodnie z ruchem wskazówek zegara

strzałka w lewo – obrót przeciwnie do ruchu wskazówek zegara

strzałka w górę – ruch naprzód

 

W grę możecie zagrać poniżej. Miłej zabawy.

 

Korzystając z linku możecie obejrzeć projekt całej gry https://scratch.mit.edu/projects/376037528

 

Budowanie planszy

Plansza gry to niebieski prostokąt, ograniczony czerwonymi ścianami tunelu oraz częściowo przedzielony dodatkowymi ścianami. Po przekroczeniu mety przez naszego bohatera plansza zmieni się na końcową.

Plansza start

Plansza koniec gry

Tworzenie duszka bohatera

Wybieramy duszka z galerii – my skorzystaliśmy z duszka robaczka, bo widok tego duszka jest z góry nie z boku. Możecie wykorzystać duszka wyścigówki z poprzedniej gry 6. Gra Scratch „Wyścig” – część 1 . Jeśli macie ochotę to narysujcie samemu coś fajnego poprzez opcje maluj.

Kto jest bohaterem Waszej gry? Nie bójcie się zmieniać, jeśli chcecie coś zrobić inaczej. Ja zawsze mówię Oli i Monice, że ten duszek mi się nie podoba i chcę innego, lub inaczej chcę plansze zrobić. My pracujemy jak w drużynie i to jest fajna zabawa. Wy też możecie tego spróbować z kolegami i wspólnie budować gry.

 

Skrypty duszka robaczka

Od czego zaczynamy (tak już zaczynaliśmy prawda?):Robaczek skrypt gdy kliknięto zieloną flagę

- od ustawień początkowych

- od ruchu robaczka

Po kliknięciu zielonej flagi wywoływane są po kolei dwa komunikaty "Ustawienia początkowe" oraz "Start"

Komunikat "Ustawienia początkowe"

Robaczek skrypt ustawienia początkowe

W tym bloku ustawiamy wszystkie elementy z którymi powinien startować nasz duszek i nasza cała gra. Najczęstsze klocki, które wykorzystujemy w tym momencie:

- jakie tło ma być ustawione

- jakie duszki mają być pokazane, a jakie ukryte

- jaki kostium ma mieć duszek

- wielkość duszka (jeśli zmieniamy ją w trakcie gry)

- położenie duszka w momencie startu

- ustalamy sposób obrotu

- ustalamy kierunek ruchu (kierunek w który będzie zwrócony nasz duszek)

- ustawiamy początkowe wartości zmiennych

W naszej grze mamy bloczek z zestawem klocków prezentuje obok.

Komunikat "Start"

Kiedy zostanie odebrany komunikat start wówczas tworzone będą „nasłuchiwania” czyli będzie cały czas sprawdzane czy ktoś kliknął w którąś ze strzałek lub wystąpiło jakieś inne ważne zdarzenie.

Co to są zdarzenia i nasłuchiwania zapytałem Monikę. Czy ty wiesz? Dla mnie to były jakieś nowe nazwy.

Zdarzenia w programowaniu

Zdarzenia tworzone są na przykład podczas poruszania myszką, lub naciśnięcia klawisza na klawiaturze.

 

Omówię to na podstawie tego bloczku

Nasłuchiwacz (słuchacz) czyli to coś co podsłuchuje musi być poinformowanyRobaczek skrypt zdarzenia klawisz naciśnięty

- od jakiego obiektu – np. myszki czy klawiatury

- jakiego zdarzenia ma słuchać – np. naciśnięcia strzałki w górę

- co ma zrobić – co ma wywołać – iść naprzód

 

Bloczek "nadaj komunikat" jest więc informacją co ma się wydarzyć (co ma zostać wywołane) gdy na klawiaturze zostanie naciśnięty przycisk strzałki.

Takie nasłuchy muszą działać przez jakiś czas w naszym przypadku od początku gry do końca, dlatego są one tworzone w bloczku zawsze.

W naszej grze zawsze tworzymy kilku nasłuchiwaczy:Robaczek skrypt start

- na naciśnięcie klawisza – strzałka w górę

- na naciśnięcie klawisza – strzałka w prawo

- na naciśnięcie klawisza – strzałka w lewo

- na dotknięcie koloru czerwonego

- na dotknięcie koloru czarnego

- na dotknięcie koloru żółtego

Każde z tych nasłuchiwaczy jeśli zarejestruje, że zaszło zdarzenie – czyli np. naciśnięto odpowiedni klawisz "nada komunikat” (wywoła odpowiednie zdarzenie).

Co ma się zadziać po nadaniu komunikatu określamy w innym bloczku "kiedy otrzymam komunikat ...

 

Nasłuchiwanie, podsłuchiwanie kojarzy mi się z jakimś tajnym agentem 😉 A Wam?

 

Możemy przyjąć, że gra ma dowolną ilość takich tajnych agentów i każdy z nich ma określone zadanie. To tak jakby każdy agent miał swojego podejrzanego i cały czas go obserwował. Tylko sama obserwacja nie wystarczy, bo nasz agent dostał określone zadanie, czyli np. gdy jego podejrzany coś zrobi np. skontaktuje się z kimś lub gdzieś pójdzie, to nasz agent to zamelduje swojemu szefowi (czyli nada komunikat), a to pociągnie za sobą określone konsekwencje np. wysłanie policji i zatrzymanie przestępcy.

Czy teraz wydaje się Wam to jaśniejsze? Dla mnie historyjka o agencie była ciekawa, tylko nie wiem, czy Was nią nie zanudziłem? Mam nadzieję, że jest to dla Was prostsze na bloczkach niż w samym opisie i bez większych problemów będziecie sobie z tym radzić? Zostawiam już Was by Wasze mózgi się nie przepracowały.

W następnym wpisie dokończymy grę i pokażę Wam cały filmik z jej budowania. Do zobaczenia.

Lew OLMO

Zostaw odpowiedź