22. Budowa Gry Scratch „Zestrzel balony” – LEGO BOOST

22. Budowa Gry Scratch „Zestrzel balony” – LEGO BOOST

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

 

Dzisiaj obiecana pierwsza gra na LEGO BOOST. Przerobimy naszą grę „Zestrzel Balony” opis znajduje się w artykułach:

 

Gra Scratch – Zestrzel balony

20. Gra Scratch – „Zestrzel balony” – część 1

21. Gra Scratch „Zestrzel balony” – część 2

 

zaczynamy od zmiany gry, którą mamy już wykonaliśmy.

 

Zanim przejdziemy do budowania, to musimy się zastanowić jak ona będzie ostatecznie wyglądała. Do czego będziemy stosować nasze klocki LEGO? Macie jakieś pomysły?

 

My oczywiście podamy nasz pomysł, ale Wasze mogą być ciekawsze. Nasz pomysł to by sterować naszym celownikiem nie myszką lecz klockami.

Co Wy na to? Chcecie zobaczyć jak to wykonać?

 

No to zaczynamy.

 

 

Jak podłączyć zestaw LEGO BOOST do Scratch-a?

 

Zestaw LEGO BOOST - zdjęcie Move Hub-a

 

Podstawowy opis znajduje się na stronie Scratch-a https://scratch.mit.edu/boost

 

Pokażę instalacje dla systemu Windows 10, taki system my posiadamy. Oprócz systemu musimy mieć Bluetooth oraz Scratch Link – który za chwilę zainstalujemy.

 

Dla innych systemów skorzystajcie z opisu na stronie Scratch-a https://scratch.mit.edu/boost

 

Czynności do wykonania (Windows 10)

 

1. Instalujemy Scratch Link

 

Zaczynamy od pobrania instalatora -  Instalator Scratch Link dla Windows 10

Możecie poprosić kogoś dorosłego by Wam pomógł. Mi oczywiście pomogła Monika.


2. Uruchamiamy Scratch Link

Uruchomiony Scratch Link

 

Ikonka Scratch Link

Po instalacji program powinien automatycznie się uruchomić i działać w tle. Będzie to wyglądało tak jak na zdjęciu.

 


3. Uruchamiamy Bluetooth

Ikonka Bluetooth

Sprawdzamy czy mamy uruchomiony na komputerze Bluetooth.

 


4. Uruchamiamy edytor Scratch-a

 


5. Dodajemy rozszerzenie BOOST

Zaczynamy od wybrania ikonki "Dodaj rozszerzenie" Ikonka dodaj rozszerzenie

Dalej wybieramy "LEGO BOOST" Rozszerzenie LEGO BOOST


6. Podłączamy Move Hub-a z LEGO BOOST do Scratch-a

 

Przy dodawaniu rozszerzenia automatycznie nastąpi próba połączenia się z jednostką centralną naszego BOOST-a czyli Move Hub-em.

Pierwszy komunikat jaki zobaczymy to:

 

Przygotowanie do szukania MOVE HUB-a

 

Gdy przygotujesz już swój zestaw LEGO z jednostką centralną, kliknij w przycisk "Zacznij szukać".

 

Zobaczysz wówczas okienko szukania

 

Próba podłączenia do Move Hub-a

 

w celu odnalezienia urządzenia naciśnij i przytrzymaj zielony przycisk na Move Hub-ie.

 

Jeśli nie uda się połączyć z urządzeniem zobaczysz ekran z informacją o nie znalezieniu urządzenia. Możesz próbować podłączyć je ponownie aż do skutku poprzez przycisk "Spróbuj ponownie". Warto jednak upewnić się, że wszystko zrobiliśmy prawidłowo.

 

Nie znaleziono Move Hub-a

 

Jak podłączałem swoje urządzenie, to niestety tak było i długo nie mogłem się podłączyć. Okazało się, że Bluetooth nie był włączony.

 

 

Jeśli wszystko przebiegnie poprawnie otrzymamy informacje "Połączono"

 

Połączenie Move Hub-a

 

Teraz możemy kliknąć "Przejdź do edytora". Zobaczymy nową kategorię bloczków "BOOST".

 


7. Nowa kategoria bloczków BOOST

 

Efektem końcowym naszego podłączenia powinno być dodanie nowej kategorii bloczków.

 

Bloczki BOOST

 

Mamy teraz 12 nowych bloczków, które możemy wykorzystać do naszych gier.

 

Wykorzystanie rozszerzenia BOOST w naszej grze "Zestrzel balony"

 

 

Co zmieniliśmy względem oryginalnej gry?

 

Skrypt Tucan Kiedy otrzymam Start

Wprowadziliśmy kilka ułatwień (bo gra okazała się dość trudna)

    • Tucan pojawia się później, dopiero po 60 sekundach od rozpoczęcia gry - zmiana w zdarzeniu "Kiedy otrzymam Start", tuż przed bloczkiem zawsze zmiana na czekaj 60 sekund (było czekaj 5 sekund) oraz wydłużenie czasu między kolejnym pojawieniem się czekaj 10 sekund tuż przed bloczkiem pokaż (tego bloczka nie było)

 

 


    • Skrypt Balon Gdy zaczynam jako klonBalony mają większy rozmiar - zmiana w zdarzeniu "Gdy zaczynam jako klon", za bloczkiem idź do pozycji losowej zmieniono bloczek na ustaw rozmiar na losuj liczbę od 20 do 50 % (było ustaw rozmiar na losuj liczbę od 10 do 35 %)

 

 

 


    • Większy jest również Celownik dostosujcie jego wielkość samodzielnie (w trakcie gry jego wielkość nie jest zmieniana, więc najlepiej ustawić stałą wartość przy rozmiarze duszka pod Sceną). Duszka rysowaliście sami, więc wielkość musicie dostosować do Waszego rysunku.

Obsługa poruszania poprzez LEGO BOOST celownikiem

 

Skrypt Celownik Kiedy otrzymam Start

Skrypt "Kiedy kliknięto zieloną flagę" pozostał niezmieniony względem opisu  21. Gra Scratch „Zestrzel balony” – część 2.

 

Zmieniliśmy wywołanie zdarzeń na dotyk nie na kliknięcie w zdarzeniu "Kiedy otrzymam Start". Nie ma w BOOST czujnika dotyku czy przyscisku, żeby z niego tutaj skorzystać. Może kiedyś znajdę na to rozwiązanie, albo Wy zaproponujecie.

 

My zastosowaliśmy ułatwienie i by trafić w balona wystarczy na niego najechać Celownikiem, gdy przez przypadek najedziemy na naszego bezbronnego Tucana to stracimy życie.

Oczywiście również usunęliśmy blok odpowiedzialny za poruszanie się tak jak myszka, zastąpiliśmy to "nadaniem komunikatu Ruch".


Jak wygląda obsługa naszego zdarzenia Ruch za pomocą Move Hub-a?

 

Skrypt Celownik Ruch

 

czywiście wykorzystaliśmy tutaj nasze bloczki z rozszerzenia BOOST. Poruszamy nasz Celownik w górę lub w dół oraz w prawo i w lewo za pomocą czujnika wychylenia. Sterowanie wygląda tak jakbyśmy posiadali joystick (Monika opowieadała, że kiedyś za ich pomocą grało się w gry). Na zdjęciu poniżej macie joystick jakiego używała Monika

Joystick

 

 

I to już cała nasza modyfikacja gry. Jeśli macie swoje LEGO BOOST to zagrajcie i oczywiście zbudujcie podobną - zostawiam link do projektu https://scratch.mit.edu/projects/397325681/, żeby zagrać pamiętaj że wszystko musi być podłączone tak jak przy budowaniu gry, czyli:

          • Scratch Link
          • Bluetooth
          • Edytor Scrach-a

 

Miłej zabawy i do kolejnego spotaknia, przy kolejnej wersji 2.0 naszej gry.

 

Do gier z wykorzystaniem LEGO BOOST będziemy jeszcze wracali i zmodyfikujemy gry, które już wcześniej zbudowaliśmy.

 

Pozdrawiam i do zobaczenia w następnej grze 😉

Lew OLMO 😉

Zostaw odpowiedź