13. Budowa Gry Scratch „Rajd w tunelu” – część 3

13. Budowa Gry Scratch „Rajd w tunelu” – część 3

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

 

1. OLMO kto to taki?

2. Co to jest SCRATCH?

11. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 1

12. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 2

 

Wiemy już jak wygląda plansza oraz duszek robaczek i jego skrypty. Dziś zobaczymy jak rozsypać monety po planszy. Dziś więc poznamy pozostałe elementy gry. To będzie ostatnia część naszej gry.

Jeśli się pogubiliście w poprzednich częściach to poniżej wrzucam cały filmik z budowania jej przez Monikę. Miłego oglądania.

 

 

Duszek moneta

 

Moneta ma być w różnych pozycjach i znikać, więc nie mogą być narysowane na planszy.

 

Jak zrobić duszka i jego kostium:

- malujecie sami żółte koło wypełnione w środku

- wybieracie z galerii duszków "Ball” - usuwacie wszystkie kostiumy zostawiając jedynie żółtą piłkę, zamieniamy wypełnienie na jednakowe nie cieniowane (chyba, że sami chcecie inaczej).

 

Ustawiamy dla naszego duszka odpowiednią wielkość, by się odpowiednio mieścił na naszej planszy.

Fragment skryptu gdy robaczek dotyka monete

 

Pamiętacie, że kolor naszej monety powinien być zgodny z elementem jaki może dotknąć robaczek, albo moneta ma być w takim samym kolorze, albo dostosowujemy kolor w skryptach robaczka.

 

 

Skrypty dla duszka moneta

 

Ustawienia początkowe

Gdy zaczynamy grę duszek jest "ukryty"

Klocek "przesuń na spód" z bloczków widoku służy do tego, żeby moneta leżała na planszy. W ten sposób duszek robaczek jest nad monetą, czyli chodzi po monetach.

Moneta skrypt ustawienia poczatkowe

 

Moneta skrypt Start

Kiedy otrzymam komunikat "Start”

Co wykonuje ten bloczek? Mamy tutaj nowy element "Utwórz klona z siebie” i dodatkowo ten bloczek ma być "powtórzony 10 razy". Inaczej mamy tutaj utworzyć 10 klonów.

 

Co to jest klon?

Domyślacie co to może być ten klon? Z klonów korzystamy, gdy chcemy tego samego duszka kilka lub kilkanaście razy wykorzystać. Moglibyśmy zamiast tego zrobić 10 duszków monet, ale ich wygląd i skrypty były by identyczne. Jest to po prostu takie ułatwienie, by naszych bloczków i duszków było mniej.

 

Dlaczego ten bloczek ma coś ułatwić? - zapytałem kiedyś Monikę.

O to lista powodów przez nią podanych:

  • Czytelność
  • Krótszy czas zrobienia
  • Mniejsze rozbudowanie gry
  • Krótszy czas zrozumienia co się dzieje
  • Mniej duszków
  • Łatwiej określić co z czego wynika
  • Łatwiej poprawiać błędy, gdyby 1 z 10 monet się nie pojawiała, albo pojawiała się w złym miejscu, trudno znaleźć o którego duszka chodzi.

 

Mnie to przekonało, a Was? Jeśli nie to po prostu zróbcie dla każdą monetę jako pojedynczego duszka.

 

Kiedy zaczynam jako klonMoneta skrypt gdy zaczynam jako klon

Ten bloczek wykonywany jest zawsze po bloczku "Utwórz klona z siebie”.

Klon jest na początku "ukryty” następnie wykonywana jest seria instrukcji z bloku "zawsze”.

Klon naszej monety "idzie do losowej pozycji”

Sprawdza czy klon:

  • "dotyka koloru czerwonego”, czyli ściany oraz
  • "dotyka koloru żółtego”, czyli innej monety.

Jeśli klon ma się pojawić wewnątrz naszej planszy na niebieskim polu to:

wykonywane jest klocek

  • "pokaż” klona duszka
  • "zatrzymaj ten skrypt”

 

Jeśli nie to ponownie wykonywany jest bloczek "zawsze”

Dzięki temu bloczkowi otrzymamy 10 monet rozrzuconych po całej planszy. Dlaczego 10, domyślacie się? Oczywiście bloczek "utwórz klona z siebie” wykona się 10 razy, więc monet musi być również 10.

 

 

Moneta skrypt zbierz monete

Kiedy otrzymam "Zbierz monete”

Jeżeli moneta "dotyka Robaczka” to ma się "ukryć". Hmm? Czy tego nie można zrobić za pomocą mniejszej ilości klocków? Jeśli wykonujemy "Zbierz monete” to oznacza, że robaczek ją dotknął, po co więc ten warunek jeżeli?

Wy wiecie? Pomyślcie a ja lecę się podpytać.

Już jestem i wiem. Monet przez klony jest 10, a my dotknęliśmy tylko jednej i musimy ukryć tylko tego klona, którego dotknął robaczek.

Hura, jednak nawet to potrafię już zrozumieć 🙂

 

Na tym skończyliśmy opisywać naszą grę, pamiętajcie, że jak się zgubiliście to zajrzyjcie do filmu.

Do zobaczenia w następnej grze, a może zrobimy kolejną bardziej rozbudowaną jej wersje?

Lew OLMO

Zostaw odpowiedź