Cześć to znowu ja OLMO 😉
Ostatnio zrobiliśmy grę Gra Scratch – Rajd w tunelu i mieliśmy ją troszkę utrudnić. Dzisiaj zaczniemy robić drugą wersje, czyli Gra Scratch – Rajd w tunelu 2.0.
Dodawanie etapów
Narysowałam z Olą i Moniką kilka dodatkowych mapek. Narysujcie takie jakie Wam się podobają.
Przyjęliśmy kilka założeń:
- start zawsze odbywa się z tego samego punktu w naszym przypadku x: -205 y: -145
- meta jest po dotknięciu czarnej linii, na każde planszy może być w innym miejscu
- po przekroczeniu mety pojawia się następny etap
Te założenia pozwalają Nam dodać dowolną ilość map.
Dodawanie zmiennych - życie, punkty, monety, czas
Dodaliśmy kilka utrudnień:
- ograniczenie czasu (30 sekund) na przejście planszy
- gdy robaczek dotknie czerwonego koloru, zaczyna mapę od początku, czas nie jest odnawiany
Dodatkowe zmienne:
- życie
- punkty
- monety
- czas odliczający od 30 do 0 - po czym następuje koniec gry lub utrata życia
Sposób liczenia punktów:
- za czas - 1 punkt za każdą sekundę jaka została po ukończeniu planszy (premia za szybkie przejście etapu)
jeśli mapa etapu została ukończona przed upływem czasu to otrzymujemy tyle punktów ile sekund pozostało - jeśli nasz robak dojdzie do mety, gdy czas będzie pokazywał 20 to dostaniemy 20 dodatkowych punktów)
- za monety - 5 punktów za każdą zebraną monetę - punkty naliczane po zakończeniu gry
- za pozostałe życia - 100 punktów za każde życie jakie pozostało - punkty naliczane po zakończeniu gry
- za przejście całej gry - 250 punktów za przejście wszystkich etapów
Kiedy będziemy tracili życia, za każdym razem, gdy nie zdążymy zakończyć mapy, czyli dojść do mety. Zawsze zaczynamy od początkowego miejsca tego etapu.
Jak wyglądają nasze plansze?
Dodajcie nowe plansze jako tła do swojej gry, którą budowaliśmy we wpisie
11. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 1
12. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 2
13. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 3
Oto nasze mapy:
Jak wyglądają Wasze mapy? Skorzystaliście z Naszych propozycji, czy wymyśliliście Swoje?
Ustalcie kolejność swoich etapów od najłatwiejszego do najtrudniejszego i przetestujcie każdą planszę. Aby to wykonać należy zmienić tło startowe - czyli ustawić zamiast plansza start, planszę którą testujecie.
Aby zbudować razem z nami wersję 2.0 gry, musicie rozpocząć pracę od poprzedniego projektu. Najlepiej utworzyć kopię projektu "Rajd w tunelu" (zapisać pod nazwą "Rajd w tunelu 2.0") i ją rozbudować.
Oto odpowiedni fragment skryptu z pierwszej wersji gry:
Bloczek zmień tło na Plansza start ustawcie na Plansza1 i testujcie, czyli sprawdźcie czy etap działa. Jeśli można przejść do mety i zebrać wszystkie monety to gra działa. Jak wszystko działa to ustawiamy kolejną planszę w bloczku zmień tło na (w ustawieniach początkowych).
Testując wszystkie mapki, zwróćcie uwagę, czy robaczek pojawia się w dobrym miejscu, czy nie na czerwonym polu.
Ustawcie odpowiednio pole startowe (założyliśmy, że na wszystkich planszach będzie to ten sam punkt) u Nas jest idź do x: -205 y: -145.
Udało się Wam? Działają wszystkie wasze plansze?
To super, bardzo lubię tworzyć trudne etapy, które potem Ola z Moniką próbują przejść 😉 Wy też lubicie, gdy inni próbują przejść Waszą grę.
Fajna jest rywalizacja we Własnej grze.
Dzisiaj wprowadzimy jeszcze jedną zmianę. Gdy nasz robaczek dotknie czerwonej rury zaczynamy od punktu startowego. Zmieniamy więc fragment w bloczku Kiedy otrzymam Start z pierwotnej wersji gry.
Jeżeli dotykamy koloru czerwonego teraz nadamy komunikat Cofnij (wcześniej był Odbij się). Bloczek odbij się nie jest już nam potrzebny i możemy go usunąć.
Bloczek cofnij ustawia miejsce początkowe i kierunek.
Sprawdźcie teraz co się będzie działo, gdy Wasz robaczek dotknie czerwonego koloru.
Zaczyna od miejsca początkowego? Jeśli tak to super.
Czy na wszystkich planszach wszystko działa? Następnym razem ustawimy zmienianie planszy po dotarciu do mety (zakończeniu etapu), oraz wprowadzimy opisane na początku wpisu zmiany.
Do zobaczenia w następnym wpisie. Może do tego czasu kilka elementów sami zrobicie, albo zaplanujecie kolejne modyfikacje naszej gry.
Zostaw odpowiedź