14. Budowa Gry Scratch – „Rajd w tunelu 2.0” – część 1

14. Budowa Gry Scratch – „Rajd w tunelu 2.0” – część 1

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

 

Ostatnio zrobiliśmy grę Gra Scratch – Rajd w tunelu i mieliśmy ją troszkę utrudnić. Dzisiaj zaczniemy robić drugą wersje, czyli  Gra Scratch – Rajd w tunelu 2.0.

 

Dodawanie etapów

 

Narysowałam z Olą i Moniką kilka dodatkowych mapek. Narysujcie takie jakie Wam się podobają.

 

Przyjęliśmy kilka założeń:
  • start zawsze odbywa się z tego samego punktu w naszym przypadku x: -205 y: -145
  • meta jest po dotknięciu czarnej linii, na każde planszy może być w innym miejscu
  • po przekroczeniu mety pojawia się następny etap

 

Te założenia pozwalają Nam dodać dowolną ilość map.

 

Dodawanie zmiennych - życie, punkty, monety, czas

 

Dodaliśmy kilka utrudnień:

  • ograniczenie czasu (30 sekund) na przejście planszy
  • gdy robaczek dotknie czerwonego koloru, zaczyna mapę od początku, czas nie jest odnawiany

 

Dodatkowe zmienne:

  • życie
  • punkty
  • monety
  • czas odliczający od 30 do 0 - po czym następuje koniec gry lub utrata życia

 

Sposób liczenia punktów:

  • za czas - 1 punkt za każdą sekundę jaka została po ukończeniu planszy (premia za szybkie przejście etapu)

jeśli mapa etapu została ukończona przed upływem czasu to otrzymujemy tyle punktów ile sekund pozostało - jeśli nasz robak dojdzie do mety, gdy czas będzie pokazywał 20 to dostaniemy 20 dodatkowych punktów)

  • za monety - 5 punktów za każdą zebraną monetę - punkty naliczane po zakończeniu gry
  • za pozostałe życia - 100 punktów za każde życie jakie pozostało - punkty naliczane po zakończeniu gry
  • za przejście całej gry - 250 punktów za przejście wszystkich etapów

 

Kiedy będziemy tracili życia, za każdym razem, gdy nie zdążymy zakończyć mapy, czyli dojść do mety. Zawsze zaczynamy od początkowego miejsca tego etapu.

Jak wyglądają nasze plansze?

 

Dodajcie nowe plansze jako tła do swojej gry, którą budowaliśmy we wpisie

11. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 1

12. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 2

13. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 3

 

Oto nasze mapy:

Plansza 1

Plansza 2

Plansza 3


Plansza 4

Plansza 5

Plansza 6


Plansza 7

Plansza 8

Plansza 9


Plansza 10

Plansza 11

Plansza 12


Plansza 13

Plansza 14

Plansza koniec

Jak wyglądają Wasze mapy? Skorzystaliście z Naszych propozycji, czy wymyśliliście Swoje?

 

Ustalcie kolejność swoich etapów od najłatwiejszego do najtrudniejszego i przetestujcie każdą planszę. Aby to wykonać należy zmienić tło startowe - czyli ustawić zamiast plansza start, planszę którą testujecie.

 

Aby zbudować razem z nami wersję 2.0 gry, musicie rozpocząć pracę od poprzedniego projektu. Najlepiej utworzyć kopię projektu "Rajd w tunelu" (zapisać pod nazwą "Rajd w tunelu 2.0") i ją rozbudować.

Robaczek skrypt ustawienia początkowe

 

Oto odpowiedni fragment skryptu z pierwszej wersji gry:

 

Bloczek zmień tło na Plansza start ustawcie na Plansza1 i testujcie, czyli sprawdźcie czy etap działa. Jeśli można przejść  do mety i zebrać wszystkie monety to gra działa. Jak wszystko działa to ustawiamy kolejną planszę w bloczku zmień tło na (w ustawieniach początkowych).

 

Testując wszystkie mapki, zwróćcie uwagę, czy robaczek pojawia się w dobrym miejscu, czy nie na czerwonym polu.

 

Ustawcie odpowiednio pole startowe (założyliśmy, że na wszystkich planszach będzie to ten sam punkt) u Nas jest idź do x: -205 y: -145.

 

Udało się Wam? Działają wszystkie wasze plansze?

To super, bardzo lubię tworzyć trudne etapy, które potem Ola z Moniką próbują przejść 😉 Wy też lubicie, gdy inni próbują przejść Waszą grę.

 

Fajna jest rywalizacja we Własnej grze.

 

Dzisiaj wprowadzimy jeszcze jedną zmianę. Gdy nasz robaczek dotknie czerwonej rury zaczynamy od punktu startowego. Zmieniamy więc fragment w bloczku Kiedy otrzymam Start z pierwotnej wersji gry.

 

Bloczek cofnij

Jeżeli dotykamy koloru czerwonego teraz nadamy komunikat Cofnij  (wcześniej był Odbij się). Bloczek odbij się nie jest już nam potrzebny i możemy go usunąć.

Bloczek cofnij  ustawia miejsce początkowe i kierunek.

 

Sprawdźcie teraz co się będzie działo, gdy Wasz robaczek dotknie czerwonego koloru.

Zaczyna od miejsca początkowego? Jeśli tak to super.

 

Czy na wszystkich planszach wszystko działa? Następnym razem ustawimy zmienianie planszy po dotarciu do mety (zakończeniu etapu), oraz wprowadzimy opisane na początku wpisu zmiany.

Do zobaczenia w następnym wpisie. Może do tego czasu kilka elementów sami zrobicie, albo zaplanujecie kolejne modyfikacje naszej gry.

 

Lew OLMO

Zostaw odpowiedź