15. Budowa Gry Scratch – „Rajd w tunelu 2.0” – część 2

15. Budowa Gry Scratch – „Rajd w tunelu 2.0” – część 2

with Brak komentarzy

Cześć to znowu ja OLMO 😉

W poprzedniej części przygotowaliśmy plansze do kolejnych etapów. Dzisiaj ustawimy by po przejściu etapu pojawiała się kolejna plansza. Jeżeli nie widziałeś to zacznij od pierwszej część wpisu 14. Gra Scratch – „Rajd w tunelu 2.0” – część 1

Pamiętacie, że w tej wersji gry nie można dotykać czerwonych rur w tunelu?

Dziś również dodamy zmienne, które urozmaicą, a czasem utrudnią nam zabawę.

To do dzieła, zaczynamy.

Przejście etapu - zmiana planszy

Ustawienia początkowe gry i etapu

Jak zmienić plansze na kolejną? Zmienialiśmy już tła w poprzednich grach, tutaj zrobimy to bardzo podobnie.

Pamiętacie, że naszą wersję gry robimy na poprzedniej Gra Scratch – Rajd w tunelu. Dla ułatwienia i żeby samemu się nie pogubić umieszczę w kolumnach co było w poprzedniej wersji a co jest teraz.

"Rajd w tunelu"

Robaczek skrypt gdy kliknięto zieloną flagę

"Rajd w tunelu 2.0"

Robaczeg kiedy zielona flaga kliknięty

Co to się zmieniło, widać gołym okiem. Nie ma teraz bloczka "nadaj komunikat Start”

Zastanawiacie się dlaczego?

 

Komunikat "Start" odbierany był przez duszka robaczka oraz przez duszka monetę. Dla duszka robaczek wszystko będzie działało, gdy pozostawilibyśmy ten bloczek. W tym duszku komunikat ten powodował włączenie sterowania naszego robaczka.

 

Co się dzieje w tym momencie z duszkiem monetą? Na komunikat "Start" tworzone są kopie naszych monet, a my chcielibyśmy by tworzyły się one dla każdej planszy. Komunikat ten możemy więc teraz traktować jako "Start" nie całej gry tylko naszej planszy.

 

Zmiany, które chcemy wykonać dla tej wersji gry nie wymuszają na nas zmiany w skryptach monety, a jeżeli nie musimy nic tam zmieniać, to nie zmieniajmy.

 

Wniosek "komunikat Start" będziemy teraz wywoływać po każdej zmianie planszy.

 

W bloczku "Kiedy zielona flaga kliknięta"  wywoływany jest bloczek "Ustawienia początkowe".

 

"Rajd w tunelu"

Robaczek skrypt ustawienia początkowe

 

"Rajd w tunelu 2.0"

Robaczek_ustawienie_początkowe

Skryp robaczka ustaw plansze

Obecnie bloczki z "Ustawienia początkowe" podzielone zostały na 2 grupy na "Ustawienia początkowe" - są to początkowe ustawienia dla całej gry oraz "Ustawienie planszy" - są to początkowe ustawienia dla dla każdej planszy.

 

"Ustawienia początkowe" to co ustalamy na początku gry i nie zmieniamy tego w trakcie:

  • styl obrotu
  • planszę startową po dodaniu większej ilości plansz nazwaliśmy je "Plansza1", "Plansza2",..., "Plansza14".
  • zmienne "Punkty" i "Monety" zerujemy oraz ustawiamy maksymalną ilość w zmiennej "Życia"

 

"Ustaw planszę" ustalamy to co ma się dziać za każdym razem gdy rozpoczynamy nową planszę:

  • idź na pozycje
  • ustaw kierunek
  • pokaż
  • ustaw czas na przejście planszy

 

Liczenie punktów

Nasza propozycja liczenia punktów to:

  • "Punkty" za ukończenie planszy za każdą sekundę jaka pozostała
  • "Monety" za każdą zebraną monetę * 5– naliczane po zakończeniu gry
  • "Życia" za każde życie jakie pozostało po zakończeniu gry * 100

Liczenie czasu

Jak wygląda bloczek odpowiedzialny za liczenie czasu

Mamy tutaj co 1 sekundę odejmowanie czasu o 1 sekundę. Po zakończeniu czasu (czas ustawiony był na 30 sekund), czyli gdy zmienna dojdzie do 0. Wywołana zostanie kolejna grupa bloczków – "nadaj komunikat Koniec czasu".

Skrypt robaczek licz czas

Skrypt robaczek koniec czasu

 

Jeżeli nie skończyły nam się jeszcze życia, to resetujemy planszę. Sprawdźcie różnicę między grupą bloczków "Ustawienie planszy", a "Restart planszy".

 

Myślę, że poradziliście sobie z tym bez problemu. Pamiętacie dlaczego nie można skorzystać z jednego bloczka? Może macie pomysł, by nie powtarzać tych samych bloczków w obu grupach?

Skryp robaczek restart planszy

 

Zakończenie etapu oraz zakończenie gry

Jeśli skończył nam się czas i nie mamy więcej życia to wykonywany jest bloczek odpowiedzialny za zliczanie wszystkich punktów.

Bloczek koniec – kończy etap

Bloczek koniec gry – kończy grę, albo gdy zabrakło nam już życia, albo gdy przeszliśmy ostatni etap.

Skrypt robaczek koniec

Skrypt robaczek koniec gry

W bloczku koniec mamy zmianę tła na następne, wywoływany jest on po dotarciu do mety planszy. Żeby "następne tło" trzeba pamiętać, by odpowiednie tło było ustawione na początku. Jak widzicie pozostały czas jest dodawany do punktów w bloczku "zmień Punkty o Czas" - czyli dodaj tyle punktów ile pozostało czasu.

 

Czy wszystko Wam działa? Mi coś nie działało, zgadniecie co?

No dobra nie będę już trzymał Was w niepewności, mi po prostu pojawiało się za dużo monet po zmianie planszy. Okazało się, że poprzednio nie usuwaliśmy kolonów tylko ukrywaliśmy i teraz musimy po każdym etapie usunąć wszystkie jakie zostały utworzone klony.

Do duszka monety dodajmy obsługę zdarzenia "Koniec".

Skrypt moneta koniec

 

Pamiętajcie, że sposób nazwy bloczków, oraz ilość elementów w grupie, zależy od Was. To nie matematyka, że tylko jedno rozwiązanie jest prawidłowe. Testujcie swoje rozwiązania i jak coś nie działa to sprawdzajcie gdzie są istotne różnice.

 

Pochwalcie się czasami jak wyglądają Wasze rozwiązania.

 

To jest to co mi się podoba najbardziej, nieważne jak robię, zawsze mogę wybronić Swoje rozwiązanie. W mojej grze wszystko może być tak ja ja chcę, a nie Monika czy Ola. To jest super.

 

A co Wam najbardziej podoba się przy budowaniu gier? Czy dalej wydają się Wam trudne? Bo dla mnie wydaje się to już dość proste i rozumiem już ten taki "blokowy język", a Wy.

Lew OLMO

Wszystkie linki w jednym miejscu

14. Gra Scratch – „Rajd w tunelu 2.0” – część 1- Część 1 wpisu jak zbudować grę "Rajd w tunelu 2.0"

Gra Scratch – Rajd w tunelu 2.0 - Ukończona gra do testowania i zabawy.

11. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 1 - Część 1 poprzedniej wersji gry "Rajd w tunelu"

12. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 2 - Część 2 poprzedniej wersji gry "Rajd w tunelu"

13. Gra Scratch „Rajd w tunelu” – część 3 - Część 3 poprzedniej wersji gry "Rajd w tunelu"

Gra Scratch – Rajd w tunelu - Ukończona gra do testowania i zabawy.

 

Zostaw odpowiedź